Overprikkeling is iets wat regelmatig terugkeert bij een HSP-er. Niemand is er blij mee, maar overprikkeling is iets wat constant op de loer ligt.

Door de diepgaande informatieverwerking is jouw brein stress gevoeliger dan iemand die niet hoogsensitief is. Het is dus belangrijk dat je hier dagelijks rekening mee houdt en na activiteiten ‘verwerkings- en ontspanningstijd’ gaat inplannen uit zorg voor je zenuwstelsel. Zo blijf je goed functioneren.

Hoe fijn is het als je tools hebt wanneer je overprikkeld bent, zodat je je weer kan opladen en weer terug komt bij je eigen energie.

Hieronder 10 tips bij overprikkeling.

  1. RUST

Ik schrijf het bewust met hoofdletters omdat het zo gemakkelijk klinkt, maar lang niet altijd makkelijk is. Wanneer je overprikkeld bent, is de kans groot dat de adrenaline door je aderen stroomt. Door de adrenaline wil je meer actie, meer doen, meer…
En dat is wat precies niet werkt. Rust is de enige manier om weer op te laden.

Wat geeft jou rust?

  1. Waar heb je NU echt behoefte aan?

Voor veel HSP-ers is dit geen makkelijke vraag. HSP-ers zijn van nature naar buiten gericht, het kan moeilijk zijn om te voelen waar je nu echt behoefte aan hebt.

Wanneer je even gaat zitten en met je aandacht naar je adem gaat kom je steeds meer in contact met jezelf. Je kunt jezelf dan de vraag stellen: Waar heb ik NU behoefte aan? Wat het antwoord ook is, geef er gehoor aan! Gun het jezelf, je bent het waard om nu voor jezelf te kiezen en op te laden.

  1. Natuur

Ga de natuur in. Voel de wind door je haren, de zon op je gezicht. Door te wandelen grond je jezelf en laad je op.
Voor mij is de zee altijd heilzaam, voor de ander de bossen, de hei of de duinen.

Wat is jouw favoriete “oplaad” plek in de natuur?

  1. Badderen

Voeg wat Himalaya zout toe aan je bad om lekker te ontspannen en het ontgift tevens je hele lijf. (Schrik niet als er een dun zwart laagje ontstaat op het wateroppervlak, dit zijn afvalstoffen die je lichaam verlaten.)
Of voeg aan je badwater een paar druppels lavendelolie toe om heerlijk te ontspannen en op te laden.
Mijn favoriet is Alkabalans badzout van Mattisson

Heb je geen bad, geen nood een voetbad werkt ook heerlijk ontspannend.

Heb je weinig tijd? Een douche is ook vitaliserend. Een mooie manier is om te visualiseren dat je de stress en de spanning van je lijf afspoelt

  1. Muziek

Zet je favoriete muziek op.
Muziek waar je van kalmeert,
muziek die je weer bij jezelf brengt,
muziek waar je blij van wordt.
Luister dansend of stil, hard of zacht.
Doe dat waar jij behoefte aan hebt.

  1. Lekker huilen

Soms kan iets wringen maar kun je er niet bij. Je voelt een brok in je keel of een knoop in je maag.
Een heerlijke huil-film kan dan heerlijk zijn om te ontladen. Jogging broek aan, dekentje over je heen en niet te vergeten zakdoekjes erbij 😉
Zeker weten dat je je daarna een stuk beter voelt!

Hierbij wat inspiratie films

  1. Stilte

Zoek de stilte op. Voor de één is dat in de natuur voor de ander werkt het om met een koptelefoon op te gaan zitten thuis of op het werk.
Het kan ook helpen om een plek te visualiseren waar voor jou de perfecte stilte is. De perfecte stilte om op te laden.

  1. Rustgevende Yoga

Voor mij is dat Yin Yoga en Yoga Nidra. Ik heb een abonnement op yoga tv en kies dan de yoga stijl waar ik behoefte aan heb.
Vooral wanneer ik voel dat ik hoog zit, is Yoga Nidra precies wat ik nodig heb. Het kalmeert me en brengt mijn zenuwstelsel tot rust.

  1. Plan een prikkelvrije dag.

Een dag waarin niets MOET, een dag waarin jij in het moment bepaalt waar je behoefte aan hebt. Ik snap dat dat niet gemakkelijk is als je een gezin hebt en toch is dat wat je jezelf als HSP-er echt mag gunnen. Het brengt jouw en je gezin uiteindelijk heel veel.

  1. Clean energy spray van de groene Linde

Deze spray van etherische oliën reinigt jezelf en je leefomgeving.
Voor mij een eerste hulp bij overprikkeling.

Ik hoop dat je geholpen bent met deze tips. Het allerbelangrijkste is om jezelf steeds beter te leren kennen, zodat je weet wat je energie geeft en wat je energie kost.

Wil jij jezelf beter leren kennen en beter om leren gaan met je hooggevoeligheid? Wellicht is de workshop hooggevoeligheid als kracht iets voor jou? Voor meer info, klik hier.