Affirmaties

Een affirmatie is niets anders dan een positieve boodschap voor jezelf.

Met een affirmatie beïnvloed je je onderbewustzijn & kun je het her-programmeren.
Wie maar vaak genoeg positieve affirmaties herhaalt , zal de hersenen trainen om positieve gedachten te versterken.

Gedachten veroorzaken gevoelens. Als je erin slaagt om je gedachtes te veranderen, verander je ook je gevoelens.

Affirmaties zijn korte bekrachtigende en positieve zinnetjes die je tegen jezelf in herhaling zegt. Daarmee her-programmeer je jezelf als het ware. Je bevestigt eenvoudigweg wat waar is voor jou en je voegt tegelijkertijd informatie toe aan de geheugencellen van je geest.

Onbewust zeggen we vaak meerdere keren per dag tegen ons zelf zinnen als:

  • Ik ben stom
  • Ik ben lelijk
  • Ik kan het niet
  • Ik ben niet goed genoeg
  • Ik ben het niet waard om..
  • etc. etc.
    Herken je ze?

Als je ze maar vaak genoeg herhaalt ga je ze als waar ervaren. Je hebt er jouw realiteit mee gecreëerd en je versterkt de gedachte met iedere bewuste of onbewuste keer dat je die gedachte denkt, de emotie voelt en je het bijbehorende gedrag herhaalt.

Belangrijk is dat je je bewust wordt van deze negatieve gedachten, want alleen dan kun je ze omkeren.

Wanneer je je bewust bent geworden van je gedachten, kun je nieuwe, meer effectieve gedachten gaan bedenken, waardoor je voor jezelf nieuwe keuzes creëert. Die nieuwe keuzes leiden dan weer tot nieuwe acties en gedrag, wat weer andere ervaringen en andere gevoelens als gevolg heeft.

 

“Spelregels” voor een goede affirmatie

  • Hou het kort
  • Positief
    Dus niet; ik wil niet meer ongelukkig zijn, maar Ik ben gelukkig en voel me goed
  • Begin de zin met Ik en dan je naam
    Ik, Mientje, ben / voel / ….
  • Hier en Nu
    Ik ben gelukkig en voel me goed
  • Hou het bij jezelf, ga uit van je eigen kracht
    Dus niet: Ik wil dat mijn buurman me geen overlast meer bezorgd, maar Ik geef mijn grenzen duidelijk aan.
  • Zorg dat er een werkwoord in zit
    Ik ben, Ik voel, Ik ontvang etc etc.
  • Gebruik niet teveel werkwoorden
    “Ik zal het kunnen doen” wordt “Ik doe het.”
    “Ik probeer te gaan genieten” wordt: “Ik geniet.”
  • Soms merk je dat als je een bepaalde affirmatie opzegt dat hij je diep van binnen raakt, omdat het bijvoorbeeld je hartenwens is. Je wilt het zo graag, maar het komt keihard binnen dat het op dit moment nog niet zo is. Dan weet je zeker dat je goed zit en dat dat de affirmatie is die bij jou past.
  • Schrijf, zeg het met gevoel. Laat het niet vanuit je hoofd komen. In de trant van: zo dat heb ik dan ook weer gehad. Laat emoties toe, daar zit de heling.
  • In het herhalen van de affirmatie ligt kracht
  • Als je bv. op een negatieve toon iets positiefs tegen jezelf zegt, zal je onbewuste het verschil in toon en tekst niet herkennen en gebeurt er niks. Dus breng jezelf in een positieve staat en help jezelf op weg naar succes.
  • Stap niet in de valkuil te denken dat affirmaties niet werken. Als je denkt dat ze niet werken dan werken ze ook niet!!. Probeer te voelen wat eronder zit.
  • Het kan zijn dat je dubbele signalen uitzendt. Je kunt wel iets affirmeren, maar als er nog een blokkade achter zit, dat je het bv jezelf niet waard vindt dan moet deze eerst opgehelderd worden.

 

Enkele voorbeelden van affirmaties

  • Ik zorg goed voor mezelf
  • Ik hou van mezelf
  • Ik ben lief voor mezelf
  • Ik ben gelukkig en ontspannen
  • Ik ben rustig, geduldig en ontspannen
  • Mijn hoofd en hart zijn in balans
  • Ik maak mijn hoofd leeg / Mijn hoofd is leeg
  • Ik lach veel en vaak
  • Ik geniet
  • Ik vergeef mezelf en anderen gemakkelijk
  • Ik ben gezond, fit en vitaal
  • Ik ben succesvol
  • Ik ben liefde
  • Ik ben overvloed
  • Ik ben wijsheid
  • Ik ben vrij
  • Ik ben dankbaar
  • Ik ben gezond, fit en vitaal
  • Ik ben succesvol
  • Ik heb veel te geven en deel het iedere dag met anderen
  • Ik leef in liefde en harmonie